woensdag 28 april 2010

Zondag, 25 april 2010

Joo Napot!

Ik ben op weg! Om precies te zijn van Vesces, waar ik de nacht heb doorgebracht, naar Szigethalom. Maar als ik Tjhutskelamomnavo had gezegd, had het ook zomaar waar kunnen zijn.
Ik ben op weg naar het startpunt van mijn reis: de limesroute. Het volgt de Noordgrens van het oude Romeinse Rijk. Die grens loopt eigenlijk van Katwijk (Holland) naar de Zwarte Zee (Roemenie). Echter ik begin in Budapest (dat vind ik voorlopig ambitieus genoeg) en hoop over vijf weken te eindigen in de Zwarte Zee. D.w.z. ik ben wel voornemens vlak voor de Zwarte Zee in de remmen te knijpen.

















Gisteravond ben ik in Budapest aangekomen en heb mijn fiets gemonteerd. Om het vliegtuigverzendklaar te maken moeten alle uitstekende delen worden gedemonteerd en moet de fiets geheel en al verpakt worden.

Die verpakking moet er dus ook weer af en de losse onderdelen gemonteerd. Voorwaar nog een een klus. Het is dan ook schemerdonker voordat ik op pad kan. Gelukkig vond ik na wat rondvragen een hotel.

Zo'n eerste dag is wennen aan alles. De tassen moeten evenwichtig aan de fiets hangen, wennen aan het verkeer, de geuren, de taal, de gewoonten, de gaten in de wegen. Kortom, de reis is begonnen!

Ik probeeer aan de hand van een niet al te gedetailleerde kaart naar het beginpunt van de route te fietsen. Het beginpunt blijkt behoorlijk uit de buurt te liggen. Dat gaat een dagje fietsen worden. Maar goed, ik ben er nu toch.....

Het weer is goed, de zon schijnt, het is warm en na twee uren fietsen zie ik in de verte een dame staan. Dichterbij gekomen blijkt het een dame te zijn met 'andere' bedoelingen. Ze loopt heen en weer te paraderen, met op de achtergrond een vuilstortplaats. Een verdrietigmakend scène, dat is het.

Verder is het een bijzondere dag voor de Hongaren en niet alleen vanwege het feit dat ik er vanaf vandaag een tijdje rondfiets. Naast dit belangrijke feit is het de tweede ronde van de parlementsverkiezingen. Vandaag mag er worden gestemd. Overal zijn de stemgebouwen geopend. Naar het schijnt de partij Jobbik hoge ogen te gaan gooien. Het is een partij met Wildersche ideeën. Ik hoop maar dat de Hongaren met hun hart gaan stemmen.

Ik overweeg met de eerder genoemde dame de politieke stand van zaken door te nemen, echter volgens mij heeft ze andere zaken aan het hoofd. Want ik zie een auto stoppen, en zij stapt in.

Mijn kilometerteller doe niet waarvoor ik 'm heb inghuurd en dat houdt met behoorlijk bezig. Niet in het minst omdat mijn routeboek (de komende dagen) de afslagen in kilometers zal gaan aangeven. Ik klooi de hele dag maar kan het euvel vooralsnog niet verhelpen.

Om 15.00 uur vind ik het beginpunt van de route en een motel. Ik installeer me en maak me op voor de dag van morgen. Dan gaat het echt beginnen.

HL-logboek
50 minuten, DL 1, Szigethalom <> Halasztelek, smal pad, langs drukke weg, incl oefeningen, zeer warm

2 opmerkingen:

  1. Leuk fietstochtje Gerrit.
    Zal je regelmatig volgen!
    Kun je daar een beetje internetten?
    Groet van Hendrik-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Hendrik Jan,

    Dat is een (leuke) verrassing.

    Leuk dat je me gaat volgen en internet is, weliswaar, beperkt beschikbaar.

    Groet, Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen